preloader

Ledbuizen voor werkplaats Altena Classic & Rally Service

Ledbuizen voor werkplaats Altena Classic & Rally Service

Jan Altena uit Ane, nabij Gramsbergen, kent zijn klassieken. Maar in dit geval slaat dat op historische voertuigen. Zijn bedrijf Altena Classic & Rally Service houdt zich bezig met de verkoop, het onderhoud en de restauratie van prachtige oldtimers. Een specialisatie is het prepareren van klassieke auto’s, met name voor zware langeafstandsrally’s. Hiervoor beschikt het bedrijf over goed geoutilleerde werkplaatsen. Sinds kort verzorgen LED-buizen van Adurolight hier voor de verlichting. “Het was even wennen, maar nu vallen ze niet eens meer op. Het is net daglicht en je hebt altijd goed zicht op het werk.”

Waar een passie toe kan leiden. Als kind wilde Jan Altena al automonteur worden. Het was dan ook niet vreemd dat hij een opleiding in die richting volgde en op zijn zestiende al aan vrachtwagens sleutelde. Later verdiepte hij zich in dieseltechniek, met name grote luchtgekoelde aggregaten. De voorliefde voor oldtimers werd echter aangewakkerd toen hij als hobby zelf een oude legerjeep aanschafte. “Een afdankertje van de strandwacht op Terschelling. Die heb ik opgeknapt met materialen uit de legerdump. Toen is het virus in mijn bloed gekropen en nooit meer weggegaan.”
Al snel daarna zat Altena te sleutelen aan klassieke MGB’s. “Ik heb altijd een zwak gehad voor Engelse sportauto’s. Waarom? Duitse automobielen vind ik ook mooi, maar de combinatie van techniek en uitstraling bij Engelse auto’s is heel bijzonder. No-nonsense auto’s noem ik het, zeker als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld Italiaanse modellen. Mooi, maar functioneel. Je zou het vanwege het weer misschien niet verwachten, maar midden vorige eeuw reden er in het Verenigd Koninkrijk meer cabrio’s rond dan in Italië.”

Mengvoederfabriek

Eigenlijk heeft zijn broer hem het duwtje in de rug gegeven om van z’n passie zijn beroep te maken. Dat is ruim twintig jaar geleden. Altena was toen 37 jaar oud. Achteraf een gouden beslissing. Na vijf jaar werd een huurpand in Hardenberg al verruild voor een eigen pand in Ane. De karakteristieke gebouwen van de voormalige Coöperatieve Mengvoederfabriek Gramsbergen werden betrokken. “We waren al bezig met nieuwbouw, maar eigenlijk vond ik dat niks. Dat past niet goed bij onze business met klassieke oldtimers.” Tijdens een handelsmissie in de Verenigde Staten viel het kwartje bij Altena. Het moest een oud industrieel pand met enige uitstraling worden. “Deze oude graanmaalderij past ons als een jas. Karakteristiek van buiten, maar aan de binnenkant hebben we een moderne entourage weten te realiseren. Van een vloeistofdichte vloer tot nu dus ledverlichting. De voormalige silo hebben we ook nog in gebruik als magazijn; die ligt vol met onderdelen.”

Ledbuizen op proef

Aanvankelijk waren er in de werkplaats lichtbakken met conventionele tl-buizen (T8) geïnstalleerd, maar Altena wilde al enige tijd overschakelen op ledverlichting. Niet zozeer vanwege de energiebesparing, maar omdat zijn medewerkers af en toe klaagden over onvoldoende licht op de werkplek. “Omdat onze monteurs regelmatig hun hoofd onder de motorkap steken, is een goede spreiding van het licht belangrijk. Wij werken het liefst zo min mogelijk met looplampen. Eigenlijk is daglicht het beste en kunstlicht in de werkplaats moet daar dus dicht bij in de buurt komen.” Regelmatig kreeg Altena aanbiedingen, vaak per telefoon of e-mail, voor ledverlichting. “In mijn ogen veelal avonturiers. Ik zocht echter een betrouwbare partner. Via mijn dealer in Hardenberg kwam hier een productspecialist van Adurolight over de vloer die allerlei verlichtingstips gaf, zonder het eigen product direct te promoten. Uiteindelijk hebben we een week lang verschillende ledbuizen op proef gehad – ‘kijk maar wat jullie het beste bevalt’, was de boodschap – zodat we de juiste kleurtemperatuur konden bepalen.” Voor de installatie diende in de bestaande armaturen alleen de starter te worden vervangen door een dummy. “Dat konden we zelf doen.”

Net daglicht

Uiteindelijk koos Altena, samen met zijn personeel, voor de Lana HQ T8 LED-buis van Adurolight (zowel 22 als 28 Watt) met melkglas en een kleurtemperatuur van 6000 graden Kelvin. “Inderdaad vrij helder en koel licht, maar volgens ons personeel benadert dit daglicht het beste. Wel is het licht iets intenser dan in de oude situatie. Onze jongens moesten er eerst even aan wennen, maar ze zijn nu heel tevreden.” Chef-monteur Arnold Bosscher: “Het valt eigenlijk helemaal niet meer op dat er kunstlicht brandt. Het is net of je in het daglicht verkeert en je hebt altijd goed zicht op het werk. Onder de hefbrug hebben we echter conventionele tl-buizen gehouden, omdat dit licht daar niet prettig aan de ogen was.” De energiebesparing is mooi meegenomen, vindt Altena. Belangrijker vindt hij de lange levensduur (maximaal 50.000 uur) van de Lana LED-buis. “Vervangen van een kapotte lamp is in deze hoge werkplaats geen sinecure. We hebben er nu voorlopig geen omkijken meer naar. En gaan ze eerder stuk, dan heb je een betrouwbare leverancier waar je terug kunt vallen op 5 jaar garantie.”

Kostbare auto’s
Inmiddels werken negen mensen bij Altena, waarvan zes monteurs. Het bedrijf, dat ook is aangesloten bij de Dutch Car Restorers Association, onderscheidt zich in de markt met een enorm netwerk en veel kennis en ervaring op het gebied van vooroorlogse auto’s uit Engeland. “Restauratie en onderhoud van pre-war voertuigen is een aparte tak van sport die door slechts enkele bedrijven wordt beoefend”, stelt Altena. “Het gaat veelal om open en zeer kostbare auto’s. Dat begint ergens rond de twee ton tot over de miljoen euro. Dat vergt secuur en voorzichtig werken. We hebben veel vaste klanten die een ‘eigen’ monteur hebben; zij vragen altijd naar dezelfde persoon, omdat die hun auto goed kent en hun vertrouwen heeft. Alles draait om goede afspraken en goed afgeleverd werk. Anders zie je zo’n klant nooit weer. En als onderdelen niet meer zijn te krijgen, maken we ze zelf op de draaibank. Kan niet, bestaat niet bij ons.”

Langeafstandsrally’s

Wat Jan Altena en zijn vrouw Tineke in 1994 begonnen als Altena Classic Service, is vandaag de dag uitgegroeid tot Altena Classic & Rally Service. Het prepareren van klassieke auto’s voor zware langeafstandsrally’s is in de loop der jaren namelijk een echt specialisme geworden. “Zo hebben we momenteel twee auto’s in China rijden”, vertelt Altena als het interview wordt afgenomen. “Deze endurance rally’s worden wereldwijd gehouden en daar nemen particuliere autobezitters, echte liefhebbers van oldtimers, aan deel. Wij zorgen dan voor extra voorzieningen op deze auto’s om de rally veilig te kunnen uitrijden. Denk aan speciale remmen, meer motorvermogen, extra bescherming, speciale banden of elektronica aan boord. Als je bijvoorbeeld bij min 25 graden Celsius Mongolië moet doorkruisen, kun je je voorstellen dat het prettig is dat er extra standkachels in zo´n oude auto zijn gemonteerd.”

Monteur mee

Dit soort rally’s worden vaak door Engelse organisaties georganiseerd en duren van enkele weken tot soms wel drie maanden. Altena zorgt er dan voor dat de geprepareerde auto van de klant op de juiste plaats van bestemming komt, als het moet aan de andere kant van de wereld. “Maar we verlenen ook wel service onderweg. Dan gaat er op verzoek van de organisatie iemand van ons mee als monteur op zo’n rally. Eigenlijk hebben we op deze manier al de hele wereld gezien. Niet alleen Europa, maar ook landen als Nepal en Pakistan en een groot deel van Zuid-Amerika.”

Profiel
Al meer dan 20 jaar zit eigenaar Jan Altena tussen de klassieke auto’s. Samen met zijn vrouw Tineke begon hij in 1994 met Altena Classic Service, dat inmiddels is omgedoopt tot Altena Classic & Rally Service. Het bedrijf onderscheidt zich door zowel het verkopen, onderhouden als restaureren van klassieke oldtimers en is gespecialiseerd in het prepareren daarvan, met name voor zware langeafstandsrally’s. Er werken zes ervaren monteurs bij Altena, veelal met hun eigen specialisme. Het bedrijf behoort tot de Dutch Car Restorers Association, een select gezelschap uiterst professionele autorestauratie- en bekleedbedrijven die zijn toegelaten tot deze speciale vakgroepen van de Focwa, de Nederlandse vereniging van ondernemers in het carrosseriebedrijf.
Lana HQ T8 LED-buis
Bij Altena Classic & Rally Service zijn conventionele tl-buizen (T8) vervangen door de Lana HQ T8 LED-buizen van Adurolight. Deze LED-buis, die wordt gekenmerkt door een hoge efficiëntie A++ (aantal lumen per watt), een power factor >0,95 en lange levensduur (maximaal 50.000 uur), is voorzien van melkglas voor prettig licht op de werkplek en in industriële omgevingen. Door zijn brede stralingshoek (150°) is deze LED-buis geschikt voor industriële, winkel- en kantooromgevingen. Alles CE-, ROHS-, ERP-, TUV-, UL-gecertificeerd.
Altena heeft van dit type lamp (met een kleurtemperatuur van 6000 Kelvin) 17 stuks van 22 Watt en 27 stuks van 28 Watt in de werkplaatsen geïnstalleerd. Tevens zijn er buiten de werkplaats, waar iets warmer licht is gewenst, LED-buizen van 22 Watt en 4000 Kelvin gemonteerd.

Vind een dealer

Onze dealers kunnen u helpen bij de oplossing voor uw specifieke behoeften.