preloader

Oegema Transport stapte in fases over op ledverlichting

Oegema Transport stapte in fases over op ledverlichting

Oegema Transport Dedemsvaart bv is een nationaal en internationaal opererend transportbedrijf. Er komt heel wat bij kijken om de eigen vloot, die bijna 250 trekkende eenheden groot is, op de weg te houden. Al het reguliere onderhoud en de reparaties, behalve heel grote schades, worden in eigen beheer uitgevoerd op de hoofdvestiging in Dedemsvaart. In fases zijn daar in een tijdbestek van minder dan een jaar alle traditionele tl-buizen vervangen door energiezuinige Lana LED-buizen van Adurolight. Niet alleen in de garages en de washal, maar ook in de kantoren en magazijnen.

Bijna honderd jaar bestaat Oegema Transport Dedemsvaart bv, dat tegenwoordig wordt gerund door de vierde generatie Oegma: de broers Sibbele (algemeen directeur) en Gerlof (technisch directeur). Het verleden wordt onder andere levend gehouden door een gerestaureerde DAF-truck die in een soort van vitrine buiten voor het hoofdkantoor in Dedemsvaart staat. “Een plaatje”, aldus Arold Kuiper. Op zijn visitekaartje staat Frontoffice Garage bij Oegema Transport, “maar ze noemen me hier ook wel MVA-manager, manusje van alles”, lacht Kuiper. Hij is het eerste aanspreekpunt voor vertegenwoordigers en de chauffeurs, maar ook voor de monteurs. “Als er onderdelen moeten komen, dan regel ik dat. In feite faciliteer ik iedereen die zich hier aan mijn bureau meldt.”

Energiebesparing

Maar Kuiper faciliteert niet alleen het rijdend materieel, ook de uitvoering van het huisvestingsbeleid valt onder zijn verantwoordelijkheid. Energiebesparing staat hoog in het vaandel bij Oegema Transport. Zo zijn afgelopen zomer 3.852 zonnepanelen, jaarlijks goed voor circa 870.000 kilowattuur zonnestroom, op de daken van de vestiging in Dedemsvaart geïnstalleerd. De klimaatregeling in de gebouwen geschiedt via geothermie. De mogelijkheden van ledverlichting in de bedrijfshallen en het kantoor was al eens eerder onderzocht. Kuiper: “We hebben ooit een test gedaan met ledbuizen van een ander merk, maar dat beviel niet. Omdat het één kleur licht was en veel te fel. Het maakt namelijk nogal uit of je een kantoor of een werkplaats moet verlichten.” Er moest echter iets gebeuren, want de lichtopbrengst van de oude tl-buizen was dramatisch gedaald, bleek uit metingen.

Ledverlichting

Vanwege de connectie met technische groothandel Wildkamp, waarvoor Oegema al het transport verzorgt, kwam de vervoerder in contact met ledverlichting van Adurolight. “Er zijn toen als test diverse ruimtes ingericht met verschillende ledbuizen en er is ook een lichtplan opgesteld. Hieruit bleek dat de lichtverdeling wel goed was en we dus in principe de tl-buizen één op één konden vervangen door ledbuizen. Dat is financieel ook aantrekkelijker, want het is al met al een behoorlijke investering. Daarom hebben we de verlichting in fases vervangen. De montage hebben we zelf gedaan. Een kwestie van de starter verwijderen, het tl-armatuur ombouwen door de voorschakelaar ertussenuit te halen en buizen vervangen. En waar noodverlichting is aangebracht, hebben we een andere voorschakelkast geïnstalleerd. Maar dat is niet ingewikkeld; er is ons van tevoren goed uitgelegd hoe we dat moesten aansluiten.”

Kleurtemperaturen

Om de juiste kleurtemperatuur van het licht in de kantoren te bepalen, zijn eerst drie kantoren naast elkaar uitgerust met ledbuizen met verschillende kleurtemperaturen. “Het was even wennen voor de jongens op de planning”, geeft Kuiper toe. “De oude tl-verlichting zat er al een jaar of negen in en de lichtopbrengst was drastisch afgenomen. Opeens was daar een bak licht, terwijl we van 58 naar 10 watt gingen. Uiteindelijk hebben we op de kantoren gekozen voor Adurolight Lana LED tl-buizen van 10 Watt met 3000 Kelvin. Relatief warm licht. In de bedrijfshallen zijn ledbuizen gemonteerd van 22 en 24 Watt met 4000 Kelvin. Vrij neutraal licht. De monteurs in de werkplaats waren direct positief. In de garage geldt: hoe meer licht, hoe beter. In de werkplaats konden we zelfs met de helft van het aantal buizen toe. In elke duobak hebben we slechts één Lana LED tl-buis van Adurolight teruggezet.” Overigens is niet alleen de ruimteverlichting in de garage vervangen, maar zijn tevens de lichtbronnen in de smeerputten, aan de hefbrug en boven de werkbanken nu voorzien van ledbuizen.

Terugverdientijd

Vooraf is gekeken naar een theoretische terugverdientijd van de investering door de besparing op energiekosten, “maar dat is voor ons niet het belangrijkste”, aldus Kuiper. “Ik weet nu al dat het ons facilitair veel tijd scheelt, omdat we niet meer met enige regelmaat met een hoogwerker door een hal hoeven om hier en daar een tl-buis te vervangen. Alles is nu nieuw en men zegt dat de standtijd qua lichtopbrengst bij led langer is. En de garantie van 5 jaar die Adurolight geeft, is ook een pre.”

Profiel

Oegema Transport Dedemsvaart bv is een modern nationaal en internationaal opererend transportbedrijf met een eigen vloot van bijna 250 vrachtwagens (trekkende eenheden) en een kleine 400 medewerkers. Naast Dedemsvaart kent het bedrijf, dat al 97 jaar bestaat en een grote variatie aan transporten verzorgt, vestigingen in Zwolle, Culemborg en Brno (Tsjechië ). Tevens is er een samenwerking met een Belgisch transportbedrijf onder de naam Oegema Lensen bvba, gevestigd in Roeselare. Het onderhoud aan al het materieel wordt in eigen beheer uitgevoerd.

Vind een dealer

Onze dealers kunnen u helpen bij de oplossing voor uw specifieke behoeften.